zondag 10 maart 2013

A SECOND-HAND-ROSE.

Barbra Streisand
Er is nog één aspect waar ik mee moet afrekenen en dat is de kwaadheid op mezelf, want ik  heb me laten degraderen tot een second-hand-Rose, dat is onder anderen een titelsong van Barbra Streisand, zij zingt het mooi ingehouden en toch met veel gevoel.

Met David kreeg ik een paar jaar geleden een liefdesrelatie, dat resulteerde in een zogenaamd geheim huwelijk. Nadat wij de huwelijksnacht hadden geconsumeerd deelde David mij een paar dagen later mee in een mail en dan ook nog in één zin, dat hij geen intimiteiten meer met mij wilde delen, dat wilde hij alleen nog maar met zijn vrouw beleven.
Een donderslag bij heldere hemel. Ik snapte het niet. Hoe..wat…waarom?
Ja, schreef David, de liefde stroomt niet meer……. 

Later begreep ik, dat hij leed aan bindingsangst, wat heel begrijpelijk is, gezien zijn verleden.
Enfin, ik was zo flexibel als de pest en dat schrijf ik zo, omdat ik wel enigszins soepel kan zijn, maar zo heel flexibel ben ik nou toch ook weer niet.
Na een time-out van een jaar, schreef David, dat het liefde was wat hij voor mij voelde en dat hij de angst had overwonnen en hij wilde graag weer contact met mij.

Weer hetzelfde liedje, aantrekken en afstoten. Ik heb er al eens eerder over geschreven in mijn artikel ‘Het leven gaat, zoals het loopt.’
Maar waarom ben ik nou zo kwaad op mezelf?

Ik stond erbij en ik keek er naar en had begrip en liefde te over voor David. En mezelf deed ik tekort. Ja en hoe kreeg ik dat nou toch voor elkaar.
Invoelend vermogen en daar is niks mis mee, maar je moet het natuurlijk niet als excuus gaan gebruiken, zoals – juist je raadt het al – ik het deels hanteerde.
Eigenlijk is het laf, want zolang het excuus werkte, hoefde ik geen keuzes te maken.
Dat is mijn valkuil. Het wordt tijd dat ik mezelf vergeef, want wie maakt er nu geen fouten als hij heel veel van iemand houdt. Kortom: wie zich brandt moet op de blaren zitten, maar dat heelt natuurlijk ook weer.

Second-hand-Rose wallpaper
Tja en waarom wil ik geen second-hand-Rose zijn?
Omdat ik mezelf kwaliteit van leven gun, want ik ga geen intimiteiten delen met iemand, die niet zoveel van mij houdt als ik van hem. Dat breng ik niet op.

Ik houd nog steeds van David, alleen niet meer met hart en ziel, want die hebben zich gesloten, niet omdat ik het zo wilde, maar omdat dit gewoon gebeurde.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten