zondag 13 januari 2013

POLITIEK EN FILOSOFIE HEBBEN RELIGIE NODIG

Verder met de Britse filosoof Simon Critchley, interview Volkskrant d.d. 3-1-2013.
Hij stelt, dat politiek en filosofie religie nodig hebben en hij geeft hierbij de volgende uitleg over twee vormen van religie:
Simon Critchley, filosoof
‘Politiek heeft een publieke religie nodig, een religie, die niet naar God verwijst, maar de mensen bindt door symbolen, rituelen en geloof.
Voor filosofie is een andere vorm van religie belangrijk en die is gebaseerd op herlezen, het opnieuw interpreteren van religieuze teksten, zoals die van apostel Paulus: zonder geloof geen moraal.’

Er is niks mis met het binden van mensen door middel van symbolen en rituelen, evenmin met het opnieuw interpreteren van religieuze teksten, maar laat de religie een individuele keuze blijven.
De vijand is het liberalisme vertelt bovengenoemde filosoof, omdat dat de dominantie van de markt en de rechtstaat predikt. In Nederland zou een zelfgenoegzaam secularisme heersen, waarvan Fortuyn en Wilders hebben geprofiteerd.

Alsof het liberalisme en de heren Fortuyn/Wilders geen moraal hebben? Geef hen de religie terug en het probleem is opgelost? En wie zegt, dat de heren niet geloven?  
Ik zie geen verband. Wel zie ik vijanddenken en dat lost geen enkel probleem op.
Zonder meer neem ik aan, dat de heer Critchley een achtenswaardige filosoof is, maar op mij met een ander mensbeeld, komt het nogal vergezocht en ongenuanceerd over. Graag laat ik mij overtuigen.

De filosoof Critchley ontdekte, vertelde hij in het eerder genoemde interview, dat de groep Nederlanders, die joden lieten onderduiken van huis uit meer aandacht heeft meegekregen voor zorg en verantwoordelijkheid voor anderen. Zij konden beter hun eigen behoeften opzij zetten. Hij zegt: 'niet alleen liefde, maar ook morele intuïtie moet je aanleren en trainen.' En met dat laatste ben ik het helemaal eens!

Echter de mensen, die geen joden hebben laten onderduiken en daarom weinig zorg en verantwoordelijkheid voor anderen hebben meegekregen, klinkt mij te ongenuanceerd in de oren.
En daarom voor de volgende keer een verhaal uit een klein stadje in Groningen, waar de mensen, die toen werkten op de afdeling Bevolking van het gemeentehuis een bijdrage hebben geleverd aan het verzet in de tweede wereldoorlog. Waar weinigen van weten, omdat ze het nooit aan de grote klok hebben gehangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten